
01/04/2025 0 Kommentarer
Zakæus i træet (Biblens spejle)
Zakæus i træet (Biblens spejle)
# Nyheder

Zakæus i træet (Biblens spejle)
Biblens spejle: Zakæus i træet
(Lukasevangeliet 19,1-10)
Biblen rummer et væld af historier, som ikke bare er livløse fortællinger. Biblens historier er som spejle for mennesker. Vi kan se os selv i spejlene og nogle gange kan vi se ting, vi ikke før kunne se. Jeg tror at biblens spejle kan give os dybde og ro i livet.
-------------
Historien om Zakæus er en af mine yndlingshistorier fra Det Nye Testamente. Om Zakæus hører vi, at han er en rig overtolder i Jeriko. Han er altså en tolder fra besættelsesmagten, Romerne. Så han er ikke vellidt i Palæstina på Jesu tid. Men ikke nok med det, så misbruger han sin magt og tager penge til sig selv.
Men en dag hører Zakæus, at en mand ved navn Jesus vil komme til byen. Han vil gerne se ham, men da han er lille af vækst, må han klatre op i et morbærfigentræ. Jesus kommer og råber til Zakæus: ”Zakæus, skynd dig at komme ned! I dag skal jeg være gæst i dit hus!” Det er til stor forargelse for byens folk, som klandrer Jesus for at gå ind til en syndig mand. Faktisk melder Biblen intet om, at Jesus når at sige mere, før Zakæus udråber: ”Se, Herre, halvdelen af, hvad jeg ejer, giver jeg til de fattige, og hvis jeg har presset penge af nogen, giver jeg det firedobbelt tilbage”.
-------------
Zakæus er en af de mange forkuede mennesker, som Jesus i sin nåde henvender sig til. Men her er der ikke tale om et sygt eller svagt menneske som Jesus forbarmer sig over. Faktisk er Zakæus hvad mange vil kalde ond. For ikke nok med at han arbejder for en besættelsesmagt som undertrykker befolkningen i Palæstina, han er også en tyv, og stjæler penge til sig selv. Han er en overtolder, så han må have fulgt denne nederdrægtige vej i mange år for at kunne stige i graderne i den romerske hær, som undertrykker folket i landet.
Men præcis af den grund viser denne historie sin styrke. For historien viser os, at Guds kærlighed ikke kun er udstrakt til dem, der i forvejen har vist sig værdige til hans kærlighed. ”Menneskesønnen er kommet for at frelse det fortabte” står der, at Jesus siger.
For Zakæus var fortabt. Fortabt, fordi hans vej kun førte ham til at blive hadet af sine landsmænd. Zakæus fokuserede kun på sig selv – levede kun med blikket vendt mod sig selv i egoismens mørke. Fortabelse er altså her kun at leve med sig selv for øje.
Men mindst som Zakæus venter det, kalder Jesus ham ud af sin fortabelse og ind i livet. Det vidunderlige ligger i, at Jesus kun behøver sige én sætning til Zakæus. Det er denne ene betingelsesløse kærlighedshandling, som ændrer Zakæus’ liv! Med ét ændrer han sig og begiver sig ind på kærlighedens vej, hvor han gør, hvad han kan for at hjælpe andre.
Bemærk: Nåden og kærligheden kommer først! Så forandring!
Historien giver liv til vores liv, og viser os, hvad vi skal for hinanden: Vi er kaldet til at kalde hinanden ud af mørket og ind i lyset. Kaldet til at se selv Zakæus som et menneske, der er værdig til kærlighed fra Gud.
Jeg tror ikke, at vi mennesker kan kalde alle ud af deres had. Ikke lige så let som Jesus kunne det. Nogle mennesker har i deres had forskanset sig bag et tornekrat så kraftfuldt, at kun et mægtigt slag med et sværd kan bryde hadets mure. Og alt for mange gange kan vi mennesker ikke gøre til eller fra hadets svigefulde mure.
Men Gud kan. Det er en tro på livet, at livets kærlighed kan sprede lys i selv det mørkeste hjerte.
Historien giver også lys til dig, når du træder ved siden af, som Zakæus. Alle kan komme til at handle forkert. Jeg tror også, at der er en grundlæggende drift i os som mennesker: At tænke på os selv. Men husk: Det er der ikke er noget galt i! Vi bliver nødt til at elske os selv, for at kunne elske andre. Men problemet er, når det eneste man tænker på er sig selv.
Og her er det glædelige budskab: Som Jesus kalder nådigt på Zakæus, kalder han på os – også selvom vi fejler og handler forkert.
Gudskærligheden i livet elsker os. Med alt vi har med os, og alt vi har mod os.
Hjerteligst
Sognepræst, Thomas Thiim Christensen
Kommentarer