Højskolesangaften

OBS! : I begyndelsen af januar 2024 kommer der nye datoer for Højskolesangaftenerne foråret 2024.

Gør Sengeløse til en syngende landsby

Vi har nu som noget nyt haft 3 fællessangsaftener i kirken i sæsonen 2022-2023. Den 10. maj er det fjerde gang vi mødes for at synge. Det har været virkelig hyggeligt alle gange, og der var mange sangglade mennesker, som mødte op. Derfor inviterer vi igen. Højskolesangaftenerne vil ligge den sidste onsdag i måneden fra kl. 19-21 , med en pause midtvejs i arrangementet, hvor der serveres der vin og vand. Datoerne for Højskolesangaftenerne vil være : d.27/9, d. 25/10 og d. 29/11 .Vil du være med til at gøre Sengeløse til en syngende landsby? Så kom og vær med til at synge sange fra højskolesangbogen. Vores organist Dmitri Egholm spiller på orgel og klaver, og en kirkesanger vil synge for, og fortælle lidt om de sange vi synger. Hvis man har en favorit sang, kan man selvfølgelig få lov at ønske.

I 2021 kom den 19. udgave af Højskolesangbog, som rummer 601 sange. Af dem er 151 sange nye. På hjemmesiden hojskolesangbogen.dk kan man læse følgende: Højskolesangbogen er en af de bedst sælgende bøger i Danmark. Igennem generationer er sange blevet givet videre og holdt levende af et syngende folk, og det er unikt at have en folkekultur, der synges. Fællessangen har længe stået stærkt på efterskoler, højskoler og i foreningslivet, men de seneste år har der været en opblomstring i fællessangen i mange andre hjørner af samfundet, fx på uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og festivaler – og senest hver morgen i fjernsynet.

Vi håber, at I har lyst til at få luftet stemmen - rusten eller ej - og inspirere jeres børn og unge, familie, venner og bekendte til at gøre brug af denne skønne kulturarv. Den styrker fællesskabsfølelsen, og det er ikke så tosset i denne urolige tid vi lever i.

Charlotte Fosner

Kirkekulturmedarbejder