Dåb

Når barnet skal døbes, henvender man sig til sognepræsten for at aftale, hvornår man ønsker dåben, og hvornår man kan mødes med præsten for en samtale om dåben.

Dåb

Der kan være mange grunde til at vælge barnedåb. Traditionen, som forbinder barnet med slægten, kulturen og kristendommen. Kirkens rum og dåbens store ord. Trygheden i at lægge sit barn i Guds hånd. Ved dåben siger vi tak for barnet, og det får Guds velsignelse og løfte om, at han vil være med det. Også hvor vi må give slip og ikke kan følge det længere.

Hvis du vælger at døbe dit barn, forbinder du det med kristendommens fortællinger, traditioner, menneskesyn
og værdier. Du forbinder også dit barn med den Gud, der altid vil følge det med sin kærlighed, uden at det skal gøre sig fortjent til det først.

De fleste forældre vil gerne opdrage deres barn til at blive selvstændigt og i stand til at træffe gode valg. Derfor vælger vi hver dag det bedste, vi ved for vores barn: Mad, musik, godnathistorier, fritidsinteresser, pasning og skole. Vi præger barnet med alt det, vi håber giver barnet det bedste udgangspunkt den dag, det skal vælge selv. Til den tid vil dit barn forholde sig til dine valg, tage nogle til sig og gøre op med andre. Ingen valg eller fravalg er neutrale. Det gælder
også barnedåb.

Hvad siger forældrene om dåben?

Når hun bliver ældre og kan se, hvor
glade vi har været over, at hun er kommet
til, og at vi har holdt en kæmpe fest
for hende, vil det have en særlig betydning.
På den måde er dåben en milepæl
og en kærlighedsgave.
MOR, 37 ÅR

Jeg ser dåben som noget fuldstændig
centralt og som en vigtig del af opdragelsen.
Man præger jo sine børn i både
stort og småt med sine værdier, sine
uvaner og måder at angribe verden på.
MOR, 41 ÅR

For mig betød det, at min søn blev
døbt, at han blev en del af et fællesskab,
som han ikke skulle tage stilling
til. Et fællesskab, hvor døren altid er
åben, og hvor han komme gennem hele
livet, hvis han får brug for det.
FAR, 28 ÅR

Når dåben er på plads, er der så meget,

der ikke skal forhandles og tvivles om.

Det giver et helt rodnet af forankring, og

den styrke skal mine børn have med.

DR2-journalist Nynne Bjerre Christensen

Vil du have dit barn døbt?

Vil du have dit barn døbt, kan du i perioden 1/3-24-31/5-24 kontakte konstitueret kirkebogsførende sognepræst Nynne Lange Reddersen på tlf: 40 20 02 17, eller sikker mail: NRE@km.dk . Du/i bedes også venligst udfylde denne dåbsformular. Tre uger før dåben bedes du kontakte sognepræsten for at aftale en dåbssamtale. Fremgår præstens navn ikke på hjemmesiden eller er det ikke muligt at få fat i præsten telefonisk, kontakt venligst Charlotte Fosner på nedenstående mail eller telefonnummer. Tre uger før dåben bedes du/I venligst oplyse navne og adresser på Gudmor/Gudfar og faddere til Charlotte Fosner på nedenstående mail.

Pr. 1/6-24 sker alle henvendelser vedrørende dåb til Charlotte Fosner på CHDF@km.dk (sikker mail) eller på tlf.: 21 37 07 33.

Som regel er der altid mulighed for at afholde en dåb på søndagene i kirken, og ellers er der mulighed for at 2 familier kan deltage i en dåbsgudstjeneste kl. 11.00 (og evt. også kl. 12.30) på følgende lørdage i 2024:  20/1, 16/3, 13/4, 4/5, 29/6, 27/7, 24/8, 28/9, 12/10, 30/11 og 21/12.